A A

Online afspraken maken

De huisartsen maken het mogelijk om online afspraken te maken.

Er bestaat een mogelijkheid dat u niet altijd bij uw eigen huisarts terecht komt maar bij een waarnemend huisarts. I.v.m. vakanties, nascholingen of ziekte.

Online afspraak huisarts:

  • Een consult ( 1 klacht, 10 minuten)

Online afspraak assistente:

  • Hechtingen verwijderen
  • Wrattenspreekuur
  • Bloeddruk meten
  • Oren uitspuiten (graag 3 dagen van te voren druppelen met sla-olie)
  • Injectie( vit b12 of prikpil)

Online afspraak Praktijkondersteuner:

  • Oorpijn klachten
  • Keelpijn klachten
  • Huidproblemen
  • Verkoudheid

Mocht u vragen hebben kunt u telefonisch contact opnemen met de assistente.

U krijgt van de gemaakte afspraak niet automatisch een bevestiging of herinnering, noteer de afspraak graag direct in uw agenda.

Indien u niet op de afspraak verschijnt krijgt u een factuur voor het bedrag van € 10,-

Voor een spoed afspraak dient u telefonisch contact op te nemen met het centrum.

Niet te lang zitten, maar bewegen!

Niet alleen te weinig bewegen is een gezondheidsrisico, maar juist ook te veel zitten. In een onderzoek van TNO wordt gekeken naar de invloed van zitten op de gezondheid. 

mature businessman asleep on an armchair

Hoeveel zituren per dag zijn gezondheidskundig aanvaardbaar?

 

In Nederland, maar ook in diverse andere landen, wordt wel geadviseerd om lang zitten te beperken. Niet alleen te lang zitten moeten we vermijden maar ook zogenaamd ‘sedentair gedrag’. Dit zijn activiteiten die weinig energie vergen terwijl men zit of ligt, maar niet slaapt. Hierbij kunt u denken aan zittend werken, televisie kijken of achter de computer. Dit is niet het zelfde als het ontbreken van voldoende lichaamsbeweging, maar is een apart gedrag en kent eigen gezondheidsrisico’s. Een fanatieke sporter die driemaal per week uren intensief traint maar verder vooral zit op het werk en thuis, loopt dus toch gezondheidsrisico’s!

 

Er is nog geen internationale richtlijn voor sedentair gedrag voor volwassenen. Gezien de grote stijging in het aantal studies op dit terrein, wordt verwacht dat er binnen afzienbare tijd wel (inter)nationale richtlijnen worden opgesteld. Mogelijk dat daarin niet alleen wordt geadviseerd om de totale zit duur op een dag te beperken, maar ook om het langdurig aaneengesloten zitten regelmatig te onderbreken met (korte) beweegmomenten.

 

Wel zijn er aanwijzingen dat te lang zitten gezondheidsrisico’s met zich mee brengt de conclusies uit het onderzoek zijn:

 

  • Er zijn sterke aanwijzingen dat lang zitten samengaat met een verhoogd risico op vroegtijdig overlijden.
  • Ook zijn er aanwijzingen voor een verhoogd risico op diverse ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten, depressie, kanker, en klachten aan het bewegingsapparaat.
  • Deze gezondheidsrisico’s zijn onafhankelijk van de mate waarin men sport of beweegt. Ook personen die voldoen aan de beweegnormen lopen dus risico.
  • Sedentair gedrag leidt tot gezondheidsschade en kan – op het moment dat deze bewegingsarmoede zich in de werksetting voordoet – gezien worden als een modern arbeidsrisico.
  • De gezondheidsrisico’s kunnen beperkt worden door de totale dagelijkse zitduur te verminderen

 

Oplossingen hoeven in dit geval niet heel moeilijk te zijn, dat is dus regelmatig opstaan en een stukje lopen!

Bron

 

  Print artikel Naar boven