A A

Online afspraken maken

De huisartsen maken het mogelijk om online afspraken te maken.

Er bestaat een mogelijkheid dat u niet altijd bij uw eigen huisarts terecht komt maar bij een waarnemend huisarts. I.v.m. vakanties, nascholingen of ziekte.

Online afspraak huisarts:

  • Een consult ( 1 klacht, 10 minuten)

Online afspraak assistente:

  • Hechtingen verwijderen
  • Wrattenspreekuur
  • Bloeddruk meten
  • Oren uitspuiten (graag 3 dagen van te voren druppelen met sla-olie)
  • Injectie( vit b12 of prikpil)

Online afspraak Praktijkondersteuner:

  • Oorpijn klachten
  • Keelpijn klachten
  • Huidproblemen
  • Verkoudheid

Mocht u vragen hebben kunt u telefonisch contact opnemen met de assistente.

U krijgt van de gemaakte afspraak niet automatisch een bevestiging of herinnering, noteer de afspraak graag direct in uw agenda.

Indien u niet op de afspraak verschijnt krijgt u een factuur voor het bedrag van € 10,-

Voor een spoed afspraak dient u telefonisch contact op te nemen met het centrum.

Mindfulness

Pijnklachten

 

Lichamelijke klachten, omdat het van binnen niet goed met je gaat. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar het is veel gewoner dan je denkt. Na een dag vol spanningen kun je hoofdpijn hebben, of wat dacht je van de uitspraak ‘ik krijg al buikpijn als ik er aan denk’.

 

Vaak zijn het dit soort klachten: hoofdpijn, maagpijn, buikpijn, duizeligheid, vermoeidheid en misschien wel een drukkende pijn op de borst. En als het aanhoudende klachten zijn, dan ben je er waarschijnlijk al mee naar de huisarts gegaan. Dat is heel logisch, want die klachten kunnen goed een lichamelijke oorzaak hebben en dan kan de huisarts je helpen.

 

Soms kan de huisarts echter geen lichamelijke verklaring voor je klachten vinden. Het kan dan dus zo zijn dat je klachten voortkomen uit spanningen of angsten die een rol spelen in je dagelijkse leven.

mindfulness_poster_UK

Genieten van het hier en nu; Mindfull.

 

Laten we beginnen met vertellen wat mindlessness is, het tegenovergestelde van mindfulness. Mindlessness is dat je ‘er even niet bent’: je verheugt je op een leuk etentje, stond de hele middag te koken, hebt het mooi opgediend, ging zitten en toen dwaalden je gedachten weg. Nu is je bord leeg zonder dat je er eigenlijk iets van hebt meegemaakt en het goed hebt geproefd. Je was even niet in het hier en nu. Je zat ‘in je hoofd’.

 

Er zijn veel momenten waarop mensen geneigd zijn zich terug te trekken in hun hoofd. Je gaat presenteren bij een belangrijke klant en maakt je meer zorgen over de afloop en of je pak goed zit dan dat je die presentatie aan het doen bent. Of als je een examen moet maken en je bent tijdens het maken meer met de uitkomst dan met het examen zelf bezig. Ook in kleine dagelijkse dingen kunnen we dat herkennen, bijvoorbeeld  wanneer je bij een drukke dag meer bezig bent met wat je allemaal nog moet doen, dan dat je even geniet van de rust van een kop thee. Er zijn talloze andere voorbeelden te verzinnen.

 

Als we weten wat mindlessness is, dan is mindfulness goed voor te stellen. Mindfull zijn betekent dus dat je wél ‘in het hier en nu’ bent. Dat je niet afdwaalt in gepieker, of de situatie meer analyseert dan dat je het echt bewust meemaakt. Mindfull zijn kan je helpen het hier en nu te beleven, er van te kunnen genieten en je aandacht te houden bij de dingen (in plaats van het piekeren en oordelen over dingen en de gevolgen ervan).

 

Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het aanleren van mindfulness positieve effecten heeft. Zo is aangetoond dat het zenuwstelsel zich aan kan passen zodat onze hersenen flexibeler worden en beter om kunnen gaan met stressvolle situaties.

 

Eind 2013 heeft Remco Tijdgat de opleiding afgerond gericht op training tot mindfull gedrag bij mensen met stressklachten of onverklaarde pijnklachten. Dit past hij toe in zijn werkzaamheden als haptotherapeut en fysiotherapeut die werkzaam is op haptonomische basis.

 

Mocht u vragen hebben of een afspraak willen maken kunt u contact opnemen via het telefoonnummer 078-6256640.

 

Mindfulness cursus start op 12 oktober!

De training wordt gegeven door Remco Tijdgat (Fysiotherapeut en Haptotherapeut) en Annemarije Struik (psycholoog). Klik hier voor meer informatie. 

 

 

Bron

 

  Print artikel Naar boven