A A

Online afspraken maken

De huisartsen maken het mogelijk om online afspraken te maken.

Er bestaat een mogelijkheid dat u niet altijd bij uw eigen huisarts terecht komt maar bij een waarnemend huisarts. I.v.m. vakanties, nascholingen of ziekte.

Online afspraak huisarts:

  • Een consult ( 1 klacht, 10 minuten)

Online afspraak assistente:

  • Hechtingen verwijderen
  • Wrattenspreekuur
  • Bloeddruk meten
  • Oren uitspuiten (graag 3 dagen van te voren druppelen met sla-olie)
  • Injectie( vit b12 of prikpil)

Online afspraak Praktijkondersteuner:

  • Oorpijn klachten
  • Keelpijn klachten
  • Huidproblemen
  • Verkoudheid

Mocht u vragen hebben kunt u telefonisch contact opnemen met de assistente.

U krijgt van de gemaakte afspraak niet automatisch een bevestiging of herinnering, noteer de afspraak graag direct in uw agenda.

Indien u niet op de afspraak verschijnt krijgt u een factuur voor het bedrag van € 10,-

Voor een spoed afspraak dient u telefonisch contact op te nemen met het centrum.

Voorlezen en taalstimulering

Voorlezen en taalstimulering

 

Om de taalontwikkeling te stimuleren, kunt u een kind al op zeer jonge leeftijd laten kennismaken met boeken. Een baby kan een verhaal nog niet volgen, maar luistert wel naar de stem en intonatie van diegene die voorleest. Bekijk een boekje niet langer dan een paar minuten, want de spanningsboog van baby´s is kort. Vanaf drie à vier maanden kunt u samen naar plaatjes kijken. Benoem wat u ziet. Kies een boek uit met eenvoudige, duidelijke tekeningen of met de eerste kleuren die een baby kan zien: zwart, wit of rood.

 

Zorg dat boeken meegroeien met de leeftijd en belevingswereld van kinderen. Vaak staat op een boek de geschikte leeftijd. Vanaf 9 à 10 maanden kunt u beginnen met het voorlezen van simpele verhaaltjes. Vooral verhalen op rijm vallen in deze leeftijdscategorie in de smaak.

 

Lezen is meer dan het vertellen van een verhaal en taalontwikkeling is meer dan alleen lezen. Er zijn veel activiteiten die de taalontwikkeling van jonge kinderen stimuleren, zoals het gebruik van een poppenkast of door het zingen van liedjes. Ook interactief voorlezen is een geschikte activiteit om de taalontwikkeling te stimuleren.

 

Bij interactief voorlezen betrekt u het kind actief bij het voorlezen. Behalve een moment van leesplezier, zorgt u er ook voor dat kinderen gericht luisteren en meedenken. U gaat met kinderen in gesprek over het boek in de vorm van open vragen: Wat zie je hier, wat denk je dat er hierna gaat gebeuren? Door open vragen te stellen, vertelt u uiteindelijk niet zelf, maar vertellen de kinderen het verhaal.

 

Interactieve boeken:

Zijn niet (al te) bekend bij de kinderen;

zijn spannend;

zitten vol onverwachte gebeurtenissen;

bevatten humor.

 

Als een verhaal spannend is, doen kinderen moeite om te begrijpen waarover het gaat. Zij vergroten zo hun woordenschat. Onverwachte gebeurtenissen in een verhaal stimuleren kinderen om te bedenken wat er kan gaan gebeuren. U prikkelt de fantasie en ontlokt taal, want de kinderen spreken uit wat zij denken dat er gaat gebeuren. Zorg ervoor dat de tekst niet zichtbaar is voor de kinderen.
Kinderen die nooit eerder interactief zijn voorgelezen, moeten er vaak aan wennen. Begin daarom met wat eenvoudige vragen om af te tasten wat kinderen (aan)kunnen.

 

Hoe meer er met kinderen wordt gelezen, hoe natuurlijker het voor ze wordt. Door uit te stralen dat voorlezen leuk is, zult u hen stimuleren om zelf boeken te gaan lezen.

  Print artikel Naar boven