A A

Online afspraken maken

De huisartsen maken het mogelijk om online afspraken te maken.

Er bestaat een mogelijkheid dat u niet altijd bij uw eigen huisarts terecht komt maar bij een waarnemend huisarts. I.v.m. vakanties, nascholingen of ziekte.

Online afspraak huisarts:

  • Een consult ( 1 klacht, 10 minuten)

Online afspraak assistente:

  • Hechtingen verwijderen
  • Wrattenspreekuur
  • Bloeddruk meten
  • Oren uitspuiten (graag 3 dagen van te voren druppelen met sla-olie)
  • Injectie( vit b12 of prikpil)

Online afspraak Praktijkondersteuner:

  • Oorpijn klachten
  • Keelpijn klachten
  • Huidproblemen
  • Verkoudheid

Mocht u vragen hebben kunt u telefonisch contact opnemen met de assistente.

U krijgt van de gemaakte afspraak niet automatisch een bevestiging of herinnering, noteer de afspraak graag direct in uw agenda.

Indien u niet op de afspraak verschijnt krijgt u een factuur voor het bedrag van € 10,-

Voor een spoed afspraak dient u telefonisch contact op te nemen met het centrum.

Beetje beweging beschermt al tegen nierstenen

Zelfs als je een klein beetje beweegt, verklein je al de kans op nierstenen. Dat blijkt uit een onderzoek wat gepubliceerd is in the Journal of the American Society of Nephrology.
Uit het onderzoek bleek ook dat je door te veel calorieën  te eten het risico juist kan verhogen. Eerdere onderzoeken die verbanden toonden tussen nierstenen en overgewicht, diabetes, metabool syndroom en hart- en vaatziekten lieten al zien dat de vorming van nierstenen veel verder gaat dan alleen de nieren.
Onderzoeker Mathew Sorensen (University of Washington School of de Medicine) bestudeerde samen met zijn collega’s 84.225 vrouwen na de overgang. Ze keken hierbij specifiek naar een verband tussen energie-inname en -verbruik en de vorming van nierstenen. Van de vrouwen in de studie was het voedingspatroon en beweeggedrag sinds 1990 bekend.
Resultaten
Na correctie voor verschillende factoren – waaronder BMI – vonden de onderzoekers dat beweging het risico op nierstenen met 31 procent kon verlagen. “Zelfs kleine hoeveelheden beweging verlagen het risico: je hoeft geen marathon te lopen”, aldus Sorensen. Vrouwen zijn al gebaat bij ongeveer drie uur per week wandelen, vier uur tuinieren of één uur hardlopen.
Vrouwen die meer dan 2200 kilocalorieën per dag nuttigden, verhoogden het risico op nierstenen met 42 procent. Obesitas was ook een risicofactor voor de steenvorming. “Bewustwording van de calorie-inname, op je gewicht letten en voldoende bewegen zijn belangrijk voor de algehele gezondheid”, stelt Sorensen. “Ook voor de nierstenen dus.”
Het onderzoek betreft alleen vrouwen na de overgang. Er zal dus meer onderzoek gedaan moeten worden om te kunnen bepalen of de gevonden resultaten voor iedereen gelden.
  Print artikel Naar boven